Sunday, December 18, 2011

Bila dan siapa pilihannya

Bismillahirahmanirahim...
Sudah lama tidak menulis,kerinduan membuak2 pd kanvas putih namun dibiarkn sepi memikirkan tiada ape yg dicoret untuk manfaat bersama...Otak sudah jd tepu...
Ok topic yg femes bt ms skarang adalah kawen....huhu..Ramai yg sudah merancang untk bertunang/kawen bila da habis diploma atau selewat2 pertengahan sem untuk degree..Saya??hehe,insyaALLAH bila bidadara duniaku menjemput nanti (chewah ayt...kn3)..Bila sahabat sibuk bertanya bila nk kawen,ok ni sy nk bg jawapan
SKEMA JAWAPAN SELAMA PENANTIAN BIDADARA KU
Bila nk kawen:insyaALLAH tidak lama lagi..( Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui)
Agk2 umur brape tu nk kawen:bila tiba masanya ALLAH izinkan..
Dengan siapa:Pilihan ALLAH
Orang mana:insyaALLAH sgt dekat dgn saya (sb bila kita kawen atas dasar perjuangan,ALLAH akn satukan hati kita wlau dgn jarak yg jauh,itu yg sgt dekat tuh)...^__^
Ciri2 bidadara idaman:cukuplah yg beragama (la xnk yg handsome ke,kaya ke,bijak ke)hmm sb bila dia faham akn agama insyaALLAH dia akn faham segala2 tentang keperluan kehidupan berpandukan al-quran dan as-sunnah..tu yg handsome dan bijak dimata ku...itu sudah cukup bt diri yg serba kekurangan.......
Oleh itu nasihat sy bt diri dan juga mawar2 agama diluar sana,sabar ya syg...tiba msanya nanti ALLAH pasti akan hadirkan bidadara yg sesuai dgn iman dihati...janji ALLAH itu pasti dlm firmanNYA...
Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita -wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (syurga) "(QS.An-Nuur: 26 )....
Sebelum mempersilakan seorang lelaki asing yg halal buat kita spanjang hayat bermakna kita juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.Oleh itu,seharusnya persiapan rapi harus dibuat dr segi fizikal,emosi dan plg pnting keimanan..^__^...Semoga semua nya menuju kebahagiaan yg hakiki....

Friday, October 21, 2011

Nikahkah penyelesaiannya??

Bismillahirahmanirahim....
Syukur kita kerana masih agi diberi kesempatan untuk menikmati kehidupan Ar-Rahman dan Ar-Rahim...Meskipun telah bnyak dosa yg telah kita lakukan namun DIA masih lg memberi nikmat dan rezeki kita...MasyaALLAH baiknya kan ALLAH s.w.t...

Mutakhir ini kita bnyak dikejutkan dengan pembunuhan bayi yang kehadirannya tidak dialukan oleh ibubapanya kerana lahir dari hubungan yang haram...sedih bila dipaparkan dengan cerita yg sgt menyayat hati cara pembunuhan bayi2 ini...Baru2 ni kita dikejutkan gara-gara anak itu tidak diterima oleh si ayahnya,si ibu yang berusia 16tahun telah mengambil keputusan untuk membunuh dengan kelar bayinya sehingga perut si anak terburai...MasyaALLAH mengucap panjang kita mendengar khabar itu...

Sebelum menyusuri hal ini dengan lebih teliti,apakah punca yang boleh mengundang berlakunya  hal ini...Secara peribadi saya merasakan punca yang utama adalah pergaulan bebas antara  anak2 teruna dan juga si dara tanpa kawalan dr ibubapa(mungkin) atau memang telah dikawal oleh ibubapa tetapi atas desakan kawan-kawan mereka sanggup melawan ibubapa asal dapat berkawan dgn sebebas-bebasnya..Bermula dari kenalan sbg kawan kemudian bertukar menjadi kekasih..Mungkin pada mereka yang meningkat dewasa atau dalam kategori muda-mudi bercouple itu perlu dan ianya menjadi kemestian..Kerana bg mereka dengan adanya pasangan kekasih mereka terasa disayangi,dikasihi,dihargai dan segala rasa yg indah2..

Persoalannya adakah nikah menjadi solusi kepada permasalahan ini?????????...
...........Wow,nikah satu perkataan kalau meniti dibibir muda-mudi,mampu mengundang senyuman dan juga hati berbunga keriangan..Namun,sahabat2 sekalian nikah bukan satu perkara yang mudah lagi senang.andai hanya bermodalkan cinta semata-mata ia tidak akan kemana-mana malahan mungkin pengakhirannya adalah perpecahan..Kerana didalam rumahtangga itu perlunya kepada kesediaan serta kesanggupan untuk menggalas tanggungjawab yg besar sebagai ketua keluarga (suami) dan penolongnya(isteri),juga perlu ada ilmu dalam mengemudi bahtera rumahtangga agar bisa mengatasi ia dari karam ketika dalam perjalanan menuju gerbang bahagia yang hakiki untuk menggapai redha ALLAH...

Dalam buku AKU TERIMA NIKAHNYA ustaz hasrizal mengatakan andai belum bersedia menukar lampin anak2 usah bermimpi untuk berumahtangga..Menerusi buku Men are from mar,women are from venus John Gray telah menyatakan sesungguhnya dalam rumahtangga itu pasti ada geloranya kerana dua insan yang ada didalam itu berbeza dan penuh dengan ragam yg sukar difahami akibat perbezaan itu...Oleh itu kita perlukan ilmu sebelum menaiki bahtera itu...Jadi sementara masih lagi bersendirian ini cedoklah ilmu sebanyak mungkin dalam menyiapkan diri untuk membina mahligai yang indah...Sesungguhnya rumahtangga itu diluarnya kelihatan seperti mahligai tapi didalamnya penuh onak dan duri... oleh itu siap sedialah dengan ilmu itu...


Oleh itu terpulang kepada individu itu dalam memutuskan samada nikahkah penyelesaian kepada masalah ini..Andai pernikahan ini hanya untuk mengelakn berlaku perzinaan,rumahtangga tidak akn kemana...Fikir2kan lah,moga dapat membuat pertimbangan yang waras...Andai belum bersedia,elakan bercouple dan kalu sudah terjebak,putuskanlah ia(xmati pun kalo clash,insyaALLAH)...Ya,cinta itu fitrah namun uruskanlah ia dengan cara yg terbaik mengikut syariat islam..Andai punya rasa tapi belum bersedia untuk menikah,usah diberitahu kepada si dia tapi luahkan pada ALLAH agar rasa itu berkurang dan mampu bertenang..ingat ALLAH sentiasa bersama kita...Usah mencari yg soleh/solehah tp jadilah yg soleh/solehah itu....

Sunday, October 2, 2011

Baitul muslim

Bismillahirahmanirahim....
Sudah lama blog dibiarkan terbuang....hukhuk...bkan malas nk menulis tp segan la bila berkunjung ke blog orang lain terasa diri sungguh kerdil untuk menukilan coretan hati kerana memikirkan diri ini terlalu dhaif tentang ilmu agama....tp sy xpeduli nk jgak kali coret kn sesuatu diatas kanvas putih...huhu..Ok2 jgn speku dgn tajuk enteri kali nie k...Bukan sb sy akn kawen dlm msa terdekat ini atau menamatkan zaman bujang akhir tahun ini..hahaha(gelak sopan)...
Menaiki Bahtera rumahtangga,siapa tidak mahu kan??Setiap insan yg lahir kedunia pasti punya angan2 untuk ada pasangan yg akan sama2 berpimpin tangan dalam melalui jalan2 yang Allah Redha untuk menuju ke syurga..Biarlah si isteri didunia ini yg akn mnjadi ketua bidadari disyurga kelak..kan2...^_^

Apakah wujud cinta sebelum kahwin
Mungkin menjadi kebiasaan muda-mudi bercinta sebelum kahwin atas alasan untuk saling kenal-mengenali agar..Saya juga pernah ditanya "awk xde pakwe lg ker?"lalu ku hnys mnjawab dengan gelengan dan senyuman.."waktu umur msuk 20-an adalah waktu sesuai untuk memilih calon pasangan hidup...huhu..entahla tp ak percaya kpd lirik lagu menunggu disayup rindu "kekasih kan datnag sesuai dgn iman dihati"...Usah dambakan pasangan yg soleh/solehah kalo diri belum ditahap itu....Tugas kita adalah mensoleh/solehahkan diri msing bukan mencari mereka...

Firman ALLAH s.w.t
"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)."
[An-Nuur, 24:26]
 
Yakinlah dengan janji Allah..bila sudah bersedia sempurnakanlah separuh agama itu..Bersedia bukan hanya dr segi material shj tp juga emosi dan pling penting sudut agama agar tanggungjawab didalam rumahtangga dpt dilaksanakan..Ade yang bertanya kalo kita xmampu nk buat mcm mane...Allah berfirman lagi
 
"Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.
[A-Nuur, 24:32]
 
Nah itu janji ALLAH maka yakinlah..Oleh itu andai sudah sampai jodoh anda laksanakannya....

Saturday, August 20, 2011

Ragam Sekeping Hati

Sabda Rasulullah:Ada satu segumpal darah yang berperanan besar,jika baik gumpalan itu maka baiklah seluruhnya..iaitu HATI....

Bismillahirahmanirahim....
xnk cakap byk,layan jerrr.............................
__________________________________________________________________________________

RAGAM SEKEPING HATI

Puas aku mencari cinta yang boleh memberi kebahagian buat diri ini..Aku mencari kasih seorang insan, diakhirnya kekecewaan dan kesakitan pada jiwa yang aku perolehi..Ku cari sayang seorang sahabat, seringkali aku ditinggalkan kerana mereka juga punya urusan tersendiri..Kekecewaan lagi aku dapati..Lantas aku berfikir,apa yang sebenarnya kuinginkan..Lantas KAU hadirkan aku cahaya yang aku perlukan dalam erti kata yang sebenar-benarnya untuk aku menerangi jalan kehidupan yang akan susuri sebelum kembali bertemu KAU wahai Kekasih Agung..Akhirnya ku temui ketenangan disebalik cinta yang selama ini ku cari..YA ALLAH baik nya DIA sudi memberi dan tidak pernah marah kepada hamba-hambanya,Senantiasa menunggu kita menghampiri pintu taubat untuk kembali pulang berada dia atas landasan yang benar.Moga-moga kita pulang dengan hati yg baik lagi tenang.


Haura Humaira termenung  dihadapan monitor setelah menyiapkan tugasan kuliahnya.Tiba-tiba kepalanya berpinar-pinar,meminta untuk dia merebahkan badan ke katil..Mungkin menuntut rehat buat jasad kerana seharian digunakan tanpa berhenti..Sungguh Humaira merasa tertekan kerana sudah seminggu dia tidak makan dan tidurnya kurang,semuanya gara-gara putus kasih dengan seorang lelaki ..Sungguh dia terasa sedih,kasih sayang buat lelaki itu sungguh mendalam..Terasa dunia ini sungguh tidak adil,bahagia yang dikecapinya hanya sekejap..Kenapa,Sudah tidak ada ruang buat dirinya untuk bahagia?Dia seringkali kesedihan..

Beberapa hari yang lalu............

Sms yang diterimanya membuatkan hatinya terluka..

“Tolong jangan ganggu saya lagi,saya rasa kita sudah tidak serasi lagi..Untuk pengetahuan awak saya bakal bertunang akhir bulan nie..Salam.”

Sender:Adam Lutfi

Tergamam Humaira dengan mesej yang baru diterimanya..Terasa bagai batu besar yang menghempap dirinya..Setelah setahun menjalinkan hubungan sayang dan cinta,pengakhirannya adalah kecewa.Humaira malas hendak memanjangkan kisah ini,baginya kalau orang sudah tidak sudi untuk apa lagi merayu..Tiada gunanya lagi,biarlah kekecewaaan ini ditelan seorang diri..Meskipun kasih sayang nya terhadap lelaki itu sungguh  mendalam,dia masih punya harga diri..Tidak akan sesekali dia merendahkan martabatnya untuk merayu-rayu pada lelaki itu..TIDAK....

“Haura sabar ya?mungkin ada hikmah Haura putus dengan Adam Lutfi”..nasihat Farahamira buat Haura Humaira hanya dibalas dengan senyuman yang tawar

“iyela Haura,lelaki tu tidak layak buat dirimu..sungguh kejam tindakanny padamu”...Sambung atikah lagi..

“Haura tak apa-apa,korang janganla risau..Cuma mungkin ambil masa sedikit untuk melupakan dia”..Jawab Haura Humaira dengan senyuman yang dimaniskan namun tidak semanis luahan rasa yang terkandung dihatinya..

Kau seorang yang kuat Haura Humaira,sungguh Addam Lutfi tidak layak buat wanita sehebat engkau sahabatku..detik hati Farahamira

“Kalau macam tue kami balik bilik dulu ya Haura,esok jumpa kat kelas ya..”...Pinta atikah setelah jam merangkak ke angka 12 a.m..Hal ini kerana mereka punya kelas keesokannya 8.00 pagi..

“Ye la.Haura pun sudah mahu tidur,terima kasih ya atikah dan amira atas nasihatnya”...jawab Haura dan menghantar mereka hingga pintu biliknya..

Malam merangkak dengan pantas,namun Haura Humaira tidak dapat melelapkan matanya kerana terlalu sedih memikirkan kisahnya dengan Adam Lutfi..

“Nanti kalau kita kahwin,kita buat pelamin tema merah putih ya Haura”..Kata Adam Lutfi disuatu petang tatkala mereka berdua sedang berada di tepi persisiran pantai menghirup udara segar lagi nyaman..

“kenapa mesti merah putih?”..soal Haura Humaira

“Sebab merah lambang kasih sayang antara kita yang sentiasa hangat dan tidak pernah pudar .Kalau putih pula tanda sucinya cinta kita hinnga akhirnya..”...Terang Adam Lutfi dengan panjang lebar

Ah kenangan lagi....desis hati Haura Humaira,akhirnya dia terlena bersama kenangan-kenangan itu..


Hidup Haura Humaira berjalan seperti biasa meskipun hari-hari yang dilalui tidak seindah dulu.Sedar tidak sedar,hampir lima bulan dia dan Adam Lutfi berpisah..Walauupun masih sedih Haura Humaira sedar hidup perlu diteruskan..

Disuatu petang yang hening,Haura Humaira terasa sungguh bosan lalu dia terpanggil untuk mengonlinekan setelah berbulan-bulan  kotak email dibiarkan dan akaun facebook berbulu-bulu notification..Setelah setengah jam meneliti email dan notication dibalas yang mana dirasakan perlu sahaja..Tetiba sedang asyik membelek-belek ruangan home facebook,dia tertarik dengan ruangan suggest friend ditepi dengan nama seorang cikgunya Hamizah Hanapi,lantas diklik nama itu dan terus di add untuk menjadi friend..Setelah selesai di add,Haura Humaira membelek-belek info tentang cikgunya itu..Sebenarnya beliau adalah anak cikgu yang mengajar disekolah lamanya..Sedang asyik meneliti info cikgu Hamizah dia tertarik dengan link blog beliau,lantas diklik untu meneruskan bacaannya..Rasa berkobar-kobar untuk mengetahu perkembangan cikgu itu..Entahlah pertama kali melihat wajah cikgu Hamizah,Haura Humaira dapat merasakan sesuatu ketenangan...

Sepetang Haura Humaira meluangkan waktunya membaca blog Cikgu Hamizah..Haura kagum dengan cikgu Hamizah,meskipun merantau ke bumi inggeris beliau masih lagi berpegang kukuh dengan agama islam,yang paling penting cikgu Hamizah telah berubah..Berubah dari segi personalitinya yang sudah bertudung labuh dan kelihatan seperti seorang muslimah sejati..Haura sungguh kagum dengan cikgunya itu..Rasa tidak puas untuk membaca  coretannya dikanvas putih itu yang banyak membuka hati dan mindanya.Namun kekangan masa dan tanggungjawabnya,Haura Humaira terpaksa melupakan hasratnya untuk berlama-lama membaca coretan yang terbentang diatas kanvas putih itu...


Semakin hari,Haura Humaira merasakan ada sesuatu yang berlegar didalam hatinya..Namun dia tidak pasti apakah yang dipinta oleh hati kecil..Setelah hampir lapan bulan berpisah dengan Adam Lutfi,Haura Humaira dapat merasakan dia perlukan cinta namun pada siapakah cinta itu harus disandarkan???....Hampir setiap hari,Haura Humaira akan membaca coretan cikgu Hamizah diblog beliau..Dari masa ke semasa Haura Humaira menanam tekad untuk berubah dan ingin menjadi seperti cikgunya itu meskipun dia tahu tidak mampu menanandingi dengan wanita hebat namun cukuplah mencontohi beliau menjadi wanita muslimah yang solehah..

Dari hari ke hari Haura Humaira berubah,bermula dari pemakaian sedikit demi sedikit dia memperbaiki akhlaknya..Dia juga telah menyertai persatuan-persatuan yang berkaitan baitul da’wah..Dia banyak memegang jawatan dalam persatuan-persatuannya serta semakin berkembang dalam menghubungkan hubungan silaturahim sesama insan..Sungguh dia gembira,meskipun dia terpaksa berkorban dengan keperluan diri demi memenuhi tuntutan agama.Dia rela dan merasa seronok dengan kehidupan nya baru..Sungguh dia merasakan dirinya bagai mati dan dihidupkan kembali dengan suasana yang indah kerana dikelilingi insan-insan yang cinta kepada agama..Dia sekarang ini bangkit sebagai seorang Da’ie yang sentiasa berstrategi menghampiri ma’du nya...Haura Humaira berpegang pada kata “Tanggungjawab itu lebih banyak dari masa yang ada..”-Imam Syahid Hassan Al-Banna ..Oleh itu dia tidak mahu sia-siakan cahaya hidayah yang ALLAH kurniakan buatnya..Cukuplah 18tahun hidup dalam kegelapan,izinkan diri mengecap bahagia dengan mencari cinta yang Agung.Dia Yakin tiada cinta yang mampu memberi bahagia buat dirinya..Baru kini dia sedar dan tahu siapa yang berhak disandarkan cintanya agar tidak dikecewakan lagi..

Kini dia sedar untuk membina baitul muslim yang kukuh dan senantiasa dinaungi rahmat serta keberkatan seharusnya tidak didasari dengan tapak maksiat kerana ia boleh menghancurkan institusi kekeluargaan dikemudian hari..Cara yang syaro’ dalam hubungan perlu dititikberatkan..

“Oh Tuhan cantiknya perancangan MU.Di sebalik kekecawaan yang aku hadapi dulu kau hadiahkan aku cahaya keinsafan dan keimanan yang tiada bandingannya walau dinilai dengan wang ringgit..Terima kasih YA ALLAH kerana masih memberi belas ihsan buat hambaMU yang kerdil ini”....



“Carilah hatimu di tiga tempat. Pertama, sewaktu bangun membaca Al-Quran. Jika tidak ditemui, carilah ketika kamu mengerjakan solat. Jika tidak ditemui juga, carilah ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika tidak ditemui juga, maka berdoalah kepada Allah dan pintalah hati yang baru. Kerana hakikatnya pada ketika itu kamu tidak mempunyai hati.” Imam Al-Ghazali




Namun dalam meniti hari mengapai Redha Yang Maha Esa,Haura Humaira sekali lagi diuji dengan kehadiran cinta seorang lelaki...Haura Humaira terduduk sambil memikir apakah Tuhan tidak sudi menerima dirinya..Pun begitu Haura Humaira cepat-cepat beristighfar dan memikirkan kembali tujuan apakah manusia diciptakan dan dimanakah panduan yang seharusnya digapai apabila ujian menyentuh tangkai hati..

Firman Allah swt:



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." [Al-Ankabut, 29:2-3]



“Salam, boleh saya berkenalan dengan saudari?sudah lama diri ini perhatikan diri saudari..Besar rasa hati ini kiranya saudaru sudi menyambut salam perkenalan ini..”-Pengemis cinta illahi (Ahmad Ibtisyam)





Mesej-mesej yang diterima dari Ahmad Ibtisyam sedikit mengugatkan ketenangan Haura Humaira dalam meniti hari yang ditekadkan hanya untuk ALLAH Yang Maha Agung..Namun satu mesej pun tidak dibalas oleh Haura Humaira,dia tidak lagi mahu tengelam dan lemas dalam ukiran cinta manusia..Cukup dulu sekali dia tewas pada perjuangan kerana tidak mengerti cinta hakiki dan cinta palsu buatan Manusia..


Hari-harinya diteruskan dengan aktiviti-aktiviti menyibukkan diri dalam urusan berpersatuan agar diri tidak terleka dengan perasaan yang mudah terpedaya dengan hasutan syaitan yang sememangnya untuk menyesatkan manusia..


______________________________________________________________________





Disuatu Petang..(Perpustakaan)


“Haura,boleh saya bercakap dengan saudari sekejap?”..disapa oleh seorang lelaki


“Maaf,kalau boleh saya tahu saudara mahu bercakap tentang apa?apakah ia penting?...”jawab Haura Humaira dengan pertanyaan kepada lelaki itu


“Tentang kita..saya nak kan kepastian dari saudari..Sungguh saya betul-betul ingin mengenali awak,Haura..Tolong la bagi saya peluang..”.Rayu sang Lelaki itu


“Tentang kita?”..soal Haura Humaira sambil terbeliak matanya kerana terkejut pada kenyataan pemuda itu


“Ya..”jawabnya ringkas lagi tanpa ada sekelumit rasa gentar


“Setahu saya kita tidak pernah ada apa-apa kaitan,dan maaf saya tidak berminat untuk mengenali saudara kalau hanya untuk perkara sia-sia”..nyata Haura Humaira dengan tegas sambil berlalu ke meja lain setelah diganggu sebentar tadi,konsentrasinya sedikit terganggu...





Haura Humaira meneruskan aktivitinya untuk menelaah pelajaran..Dia malas hendak melayan pemuda yang dirasakan langsung tidak menghormati perasaannya dan privasinya..Fokus utama Haura Humaira adalah pelajaran dan yang paling penting semester ini adalah semester akhir untuk dia menghabiskan pengajian.Dia tidak mahu menghampakan harapan keluarganya.


Namun kisah pertemuan Haura Humaira dan Ahmad Ibtisyam tidak tamat disitu,bahkan beliau sering diganggu dan diekori oleh pemuda itu beserta dengan soalan-soalan yang merepek..


“Haura,kenapa asyik mengelak jumpa saya..Saya betul-betul ikhlas ingin mengenali awak..Saya nak jadi kan awak sebagai ratu hati saya dan bakal ibu kepada anak-anak saya nanti,ibu mithali dan isteri yang solehah”..lantang bersuara tanpa merasa malu dengan ungkapannya itu


“Saudara Ahmad Ibtisyam yang saya hormati kerana Allah,usah awak terkejar-kejar untuk mengenali saya tapi kejarlah masa untuk kenali Pencipta Yang Agung kerana dengan Mengenali DIA awak akan mengerti erti cinta yang sebenarnya..DIA tidak pernah kecewakan kita..Saya tidak pandai untuk menasihati awak tapi pesan saya Cuma satu,manusia tidak pernah setia dan seringkali mengecewakan kita kerana fitrah manusia sememangnya tidak sempurna..Carilah cinta ALLAH kerana nikmatnya kita akan perolehi tanpa dapat diungkap dengan kata-kata tapi hati akan mengakui nikmat itu...Maafkan saya..”...ungkap Haura Humaira lantas berlalu pergi meninggalkan syabab itu yang jelas tergambar kehampaan diwajahnya.




Selepas diberikan nasihat percuma oleh Haura Humaira,Ahmad Ibtisyam tidak lagi muncul dalam kehidupannya..Alhamdulillah,sungguh Allah tidak akan uji hambanya diluar batas kemampuannya..Kehidupannya kembali tenang..Lagi sebulan Haura Humaira akan menghadapi peperiksaan sekaligus menamatkan pengajian.Walaupun begitu Haura Humaira sedar bahawa tanggungjawab untuk belajar tidak akan tamat hingga ke liang lahad..






Hari ini akhirnya Haura Humaira tersenyum puas dan gembira sambil mengucap kata syukur kerana dia berjaya menamatkan pengajiannya..Mulai saat ini dia sudah tidak lagi bergelar mahasiswa kerana bakal memasuki alam pekerjaan..Namun,disebalik senyuman itu ada satu rahsia besar yang terlindung dibalik tabirnya..Sebelum Haura Humaira dan keluarganya berangkat dari rumah pagi tadi dia sempat mengonlinekan diri dan diruangan facebook ada tanda mesej yang masuk dan perlu diberi perhatian.


Sangka Haura Humaira mesej yang mungkin kerana chat dengan kawan yang kadang-kadang offline menyebabkan ia muncul sebagai mesej,namun sebaliknya..


Salam perjuangan buat ukhti Haura Humaira,


Moga Sentiasa dibawah lindungan Yang Maha Esa..Sudah lama ana menunggu saat ini untuk mengutuskan e-mail buat saudari namun akal waras melarang sekeras-kerasnya.Sebetulnya ana takut untuk mencoret kata-kata ini buat ukhti,namun setelah istikharah dan melakukan musyawarah dengan keluarga terutama ayahbonda,ana yakin untuk menyatakan hasrat ini..


Ukhti,


Mungkin ukhti tertanya-tanya kemana ana menghilang setelah pulang dari menunaikan umrah tempoh hari..Bukan tidak mahu mengutuskan khabar,namun ana tahu sejauh mana pun niat kita untuk berkawan,kita tetap bukan mahram (cara tidak pernah menghalalkan matlamat).Di mekah ana banyak disedarkan tentang hakikat sebenar-benar apa yang sebetulnya islam kehendaki..Maafkan ana..Dan ana juga dikhabarkan bahawa ukhti juga sudah berubah..Alhamdulillah..


Namun bukan itu yang ana ingin nyatakan disini.Biarlah ana terus focus kepada pokok yang ingin dituju..Sebenar ana takut kepada maksiat hati,takut nanti hidayah yang sama-sama kita perolehi ditarik kembali oleh Ar-Rahman,kerana hidayah yang diperolehi sungguh indah setelah sekian lama hidup dalam kegelapan...cukuplah hanya sekali hidup dalam belenggu kegelapan,harapnya janganlah ia bertandang kembali...MasyaALLAH Nauzubillahi min zali’k..


Ukhti,


Oleh itu andai ukhti sudi,ana ingin menyatakan hasrat bahawa ana sudah bersedia untuk membina tautan hati bersama ukhti untuk membina baitulmuslim yang mawaddah sakinah warahmah...kerana ana yakin ini adalah waktu yang sesuai buat kita kerana ukhti juga telah menamatkan pengajian..


Email ini hanya untuk menberitahu  ukhti. setelah 2hari lalu ana berjumpa dengan ayahbonda ukhti untuk menyatakan hasrat itu..Apa pun keputusan ukhti ana terima dengan hati yang terbuka dan redha.Ambillah waktu yang diperlukan untuk membuat keputusan..


:FARIS AUDAH


Sungguh Haura Humaira terkedu,akhirnya terjawab segala persoalan yang berlegar-legar dibenak ruangan tentang kebisuan pemuda ini...YA ALLAH andai dia adalah susuk tubuh yang tercipta buatku luh Mahfuz,maka KAU  permudahkanlah urusan kami dalam menuju redhaMU...MasyaALLAH indahnya aturanmu Ya Rahman,sungguh aku hanya hamba yang diberi belas ihsan dari MU..

Monday, August 8, 2011

Marhaban Ya Ramadhan

Bismillaahirahmanirahim...
Sudah lama jejari meronta-ronta untuk menari diatas keyboard,namun hatiku belum kuat untuk mencoret sesuatu entri kerana apa yg tercoret diatas kanvas putih itu adalah janji kita pada diri untuk mengotakan..Hari nie hari kelapan umat islam menunaikan rukun islam ke3 inshaALLAH moga kita tidak terputus dari rahmat-NYA kerana tnpa belas ihsan dari-NYA mana mungkin kita dapat melaksanakan Puasa..Moga Ramadhan tahun ini membawa seribu mkna dlm diri kita, ini kerana ia adalah plattform untuk kita membuat anjakan kearah kebaikan.Rugi andai kita membiarkan bulan ini sepi tnpa sebarang perubahan berlaku pd diri kita..Mane tahu,mungkin ini Ramadhan yg terakhir kita sebelum pulang ke negeri abadi...Banyak amalan yg boleh kita lakukan antaranya membaca al-quran,memperbanyakkan solat sunat dan bertasbih serta zikir.."Oleh itu Ramadhan digelar madrasah Ramadhan"...moga2 diakhir Ramadhan nanti akaun kita aktif dan amountnya penuh...Salam Ramadhan bt semua..^__^...
     "Jangan takut untuk mati kerana hanya dengan mati akan mempertemukan kita dengan syurga, yang perlu ditakuti ialah bekalan untuk menuju hari mati..."

Wednesday, July 20, 2011

Adik Yang comel

Bismillahirahmanirahim....
Erm tjuk post nie menunjukkan ak sudah tua ya..haha(gelak sopan ek)...Sem nie ak dikelilingi adik2 junior,terasa janggal membahasakan diri sbgai akak(sebabnya) jeng2,ce teka ce teka..hehe,ak sendiri pun xmatang lg ade hati nk jd kakak (kan2)..tp xpelah  tu salah satu cara ALLAH nk sedarkn ak bhawsanya ak sudah agk lama hidup diatas bumi-NYA ini(muhasabah ckit ya)..huhu..eh tp muda lg kn(perasaan da,tp agk tua la sb gigi da kurang,huhu-accident ya)..hmm satu nikmat ALLAH dah tarik,kan2...ok la berbalik pada post kali ini,ada adik nie ak kenal dia kt fb sb KAWAN spupu ak..tp ak suka dia walaupun xpernah jumpa tp rasa macam dekatnya (bak katanya masyuk kawan dgn ak)..huhu,tp ak malu sb dia ni bdak bijak (doctor-to-be)hoho..Apepun ak doakan semoga dia berjaya dalam setiap derap langkah perjuangannya...Belajar rajin2 k dik...hehe

Nota 1:semenjak dua menjak nie masa berdating ku semakin lewat...Haisyhh fighting2 tuk solat diawal waktu..

Nota 2:trimas ya kawan (nik farahamira) kerana faham keinginan ku tuk berdating,meskipun tpaksa meninggalkan ayahndamu buat sementara waktu tuk mncari surau berdekatan..Tiada ape yg mampu ku berikan,hanya sekalung doa agar setiap langkahmu diredhai Kekasih Agung Kita semua...^__^

Wednesday, July 13, 2011

Catatan sblum pulang

Bismillahirahmanirahim....
wah tjuknya mcm nk blik jauh jer kn..ek eleh..ntah la tetiba rsa nk tulis sesuatu,td msuk klas fin blaja psal risk n return,then kna la kira standard deviation,variance n cv,macam blaja add math form5 la plak rasanya..huhu..tb2 fikiranku mlayang terbang terhadap KA,teringat psal dia xsuka blaja math  sb simbol yg mcm cacing kerawit berbagai,tersenyum keseorangan...ak imagine kn kalo kt tmpt dia da lma fail,tp dia walaupom xsuka tetap blaja dan akhirnya dgan jaya mengenggam segulung ijazah..Waa mau jd mcm dia jgk...huhu...Akhir kata tuk post kali ini,slamat pulang KA..smoga dpt berbakti kpda agama,bangsa dan negara..Moga2 ilmu yg ditimba dbumi inggeris dapat dcurah kpd anak bngsa yg xberpeluang tuk blaja disana,agar dapat membuahkn smagat..Doaku btmu wanita solehah,agar terus bahagia didunia dan akhirat..(^_~)..Amin

Friday, July 8, 2011

Pasangan Pilihan

Bismillahirahmanirahim...........
Tjuk nie terilham bila dah baca bku denyut kasih medik dan juga men from mar women are from venus(blum abis lg)..Xsemesti kita bca bku nie ble da nk kawen je tp perlu sbgai persediaan tuk melangkah ke alam yg bru suatu hari nanti,InshaALLAH..Setiap org pasti ade ciri-ciri pasangan idaman masing2 kn?tp agama kita sudah beri garis panduan tuk memilih pasangan yg akn sama2 melayari bahtera perkahwinan agar penghujunganya Al-jannah..Sebagai seorang wanita tentunya kita mendambakn lelaki yg pastinya boleh mengimami kita dan memimpin ke jalan yg diredhai ALLAH s.wt..Semestinya kebahagian yg ingin dikecapi bukan hnya didunia tp until Jannah...Namun,kita seharus menilik kmbali ke dlm diri adakah kita layak tuk mndambakan hamba ALLAH yg memiliki sifat mahmudah  sedangkn diri penuh dgn sifat mazmumah yg mghiasi diri(nauzubillah)...Walaupun begitu kita hendaklah ikhlas melakukan perkara Lillahitaala,andai kita sudah baik namun msih lg dapat pasangan yg kurang baik jalan agamanya,janganlah bersedih kerana itu ujian bt kita tanda kasih sayang-NYA kpada kita (Little imperfection make then perfect)....Andai kita dapat pasangan yg membhagiakan,syukur Alhamdulillah kerana ALLAH bg nikmat itu..Walau apa yg kita dapat dalam kehidupan ini ingatlah itu semua hadiah bt kita drpd Pencipta..Owh sebelum berakhir post ini ingtlah agama kitaa mngajar tuk memiih pasangan kita berpaksikan pegangan agamanya,moga2 baitul muslim yg akn dibina mmbawa sakinah yg mawadah kpd kita pada pasangan...InshaALLAH zuriat yg bakal lahir mewarisi sifat2 seorang ulama'

Doa...
"Ya ALLAH, sesungguhnya aku memohon kepada-MU; perbuatan yang memiliki banyak kebaikan, dan meninggalkan berbagai macam kemungkaran, mencintai orang-orang miskin dan ENGKAU mengampuni serta menyayangiku. Dan jika ENGKAU menimpakan fitnah (malapetaka) bagi suatu kaum, maka wafatkanlah aku dalam keadaan tidak terimbas fitnah itu. Dan aku memohon kepada-MU rasa kecintaan pada-MU, dan cinta pada orang-orang yang mencintai-MU, juga cinta pada amal perbuatan yang akan menghantarkan aku untuk mencintai-MU. ( Hadis riwayat Ahmad )...
NOTA : Pesanan bt diri dan juga muslimah dan muslimim sekalian...Moga2 kitalah orang yg nabi katakn "ak bersedia mencintai orang2 yg mengasihiku meskipun dia tidak pernah menghadiri majlis ilmuku,tdk pernah mencium tanganku,tidak pernah bersua muka dengan ku,tetapi ak thu dia mgmalkan segala yg aku tnggal dan ak sudah bersedia mgasihinya....
nota 2:Doakn bt diri yg msih blum mempunyai pasangan (yg sah ya setelah lafaz ijabkabul,bkn psangan yg tdk diiktiraf) agar kita terhidar dr segala fitnah dan hati2 kita akan terjaga dr semua yg tidak indah...InsyaALLAH indah belaka yg akn mghiasi kehidupan kita...
nota 3: Bacalah bku meskipun bukan kena-mengena bidang yg diceburi kita kerana itu adalah fardu kifayah adan tuntutlah tntg hukum keran bnda tu dalah fardu ain(untukmu wanita-membincangkn fiqh bkaitan permasalah wanita) dan janganlah mganggap bila bca bku2 spt (dnyut cinta medik,ak terima nikahnya,men from mar women are from venus) msti sb da nk kawen k..nop,tu satu permulaan tuk membuat persediaan kerana dunia rumahtangga  tidak semudah yg kita (muda-mudi) sngkakn yg hnya bersandarkn cinta ttp pnuh dgan tanggungjawab....
AKHIRNYA,sm2 kita titipkan doa bt diri sendiri...Subhanallah.....

Tuesday, July 5, 2011

Tersilap perhitungan

Bismillahirahmanirahim...
Sudah lma ak tidak mencoret nota dlm blogku,tidak mgharap orang membaca tp sebagai coretan peringatan tuk diri dmasa hadapan..
Eksiden pertama:
ak tersilap melihat kalendar,disangka masih lg bulan 6 tp padahal sudah bulan 7 (short-term memory)huhu...Aku pelik melihat kawan2 ku studi,bukan ke msih ada lg smggu ke sblum test(bkata ak di dlm hati),tp ku diam hingga kwanku bersuara "peningla kn,lusa da nk test tp xfaham apa pun"...hah terkejut tahap gaban ak tp pura2 cool,ak pinta kwanku tuk ajarkn sepintas lalu dan diakhir perbincangan dia berpesa "ada tenung lama2 pehe la"..hoho,Ak hnya ada msa kurang 24jam tuk studi 2subjek belum tolak masa makan,tido n sembahyang pastu jalan g ke kelas lg..hoho tidak!!!Mulanya ak mlas nk peduli,bia je la..jwab jer ape2,tp hatiku terdetik tuk bukak cth past year,terkebil2 tidak memahami satu pun...owh amat kritikal sudah,lantas ak teringat pesan seorang kakak kpd semua tentang jangan pernah putus asa sehingga minit terakhir perjuangan...So bt ptama kali ak dapat duduk di meja studi dgn fokusnya selama 4jam,(biasanya ak lbih suka studi kejap lps tu merayau2,br smbg balik)..tp masih lg tidak faham,lalu minta classmate ajarkan dan selebihnya buat latihan..Bru faham sikit,ade la 50% keyakinan tuk test..
"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan dia yg mgubahnya sendiri"
Eksiden2:
Bila masuk kelas tuk test len pulak jadinya...Pap!!! soklan yg berbelit2..terasa ingin menangis tp ak ingtkn pada diri,kalo pun gagal ak tidak sedih sb sudah usaha tp mungkin masih belum cukup kuat dan sungguh2  wlaubagaimanapn sudah cuba sedaya upaya..selebihnya leave on HIM...

Pengajaran dari kedua2 eksiden:
Masa yg singkat membuatkn ak bersungguh2 tuk memahaminya..Consider eksiden 1 & 2 adalah peringatan tentang kematian,walaupun diberi masa seminggu masih belum cukup meskipun stay up tuk beribadah..

Nota:
moga2 ak tidak tersilap perhitungan tentang tarikh kematian ku lambat lg,sedangkan aroun de corner dah..Harapnya hidayah yg diperolehi akan berkekalan dan taubat diterima Allah sblm kmbali pulang tuk tidur bt selama2nya..Harapnya juga tidak menyesal apabila diperhitung didepan ALLAH tntg kmana masa hidup dan plg pnting masa muda remaja...

Tuesday, June 14, 2011

Semester baru

Bismillahirahmanirahim...
Chewah tjuk poyo amat,tp tu la realitinya ak da msuk minggu ke 3 semester bru tuk thun terakhir tuk habiskan diploma..huhu(gayanya mcm nk abes bt master je kn)..erm sem br ak ade 5wishlist dan berharap akan berjaya mengotainya bt diriku sendiri
Wishlist sesi mei-okt 2011
1)ak nk naikan pointer bia lbih seket dr sem lpas agar xmjatuhkan cgpa ku
2)try to be someone just like my idol KS,KA N MA(eventhough in reality i can't be like them)
3)try to be an ignorant(pengabai tegar) person jika dikutuk dan diumpat...i don't want to be someone just like last semester,crying ease..STOP IT
4)i want to be more independent(mean that i can survive eventhough don't have friend around me)
5)i did't expect to become like angel but try to control my temper n take it easy when something happen to me(bz i am tired if become someone complicated in my life)..Let something happen with throughout the flow based on fated (loh mahfuz)....

Lama ak merenung masa yg tlah berlalu pergi dengan kesedihan dan kali ini biala ku sambut perjalanan hidupku dimasa depan dengan keceriaan tanpa beduka lg...Ingin kuilham sebuah kehidupan yg bahagia namun siapalah ak andai tiada izin Dari-NYA..


Nota 1:xsabar nk blik kg tuk ambil barang keperluan dan nk bt spek(mata sudah tdk brapa ok lg)

Nota2 :If you  can't do some,don't leave anything

Tuesday, May 31, 2011

Cita-cita

Assalamualaikum wbt n Hi everyone..


Erm tajut post ak kali nie mcm zaman bdak sekolah rendah dlu2,..cikgu akn tnya when u grow up,u want to be a what? kan3?..hehe..ak lak cita2 ak akn berubah setiap tahun,kalau waktu2 sek rendah nk jd doktor (cehh poyo je cite2 nya,sbnarnya ak tiru orang sebelah ckap jer time cikgu tanya tue)..Time ak form 1,ckgu sruh tulis essei tentang diri kita dan yg pling penting cita-cita..ape nk jd nanti da besau..Puas gak ak pkir ape ya ak nk jd..????..skali ak tiru jer kawan ,dia tulis cita2 dia nk jd polis n wartawan..(dahsyat kn ak sb xde cita2)...huhu....Time nk msuk form4,ade hati nk msuk kelas sains..huhu..tp ak berjaya msuk,itupun klas sains yg ketiga..Secara jujurnya ak bnyak main time sek..Dan cita ak dialam persekolahan yg terakhirnya adalah nk msuk universiti,tu jer..Dan alhamdulillah ak dapat ler masuk u..Tp yg ak sedih plak time dok kt u nie,ade plak orang tnya (normal la tu kn??tp....)bile ak ckp amek kos analisis pelaburan,muka diorang akn berkerut sb xthu kos ape..(huhu,nasib2).....erm lg 2sem ak nk habiskn Diploma ak nie,kirenya ak da last year la..(chewah,kuat berangannya)..n saat nie kalo org tnya ak nk smbng degree kos ape,ak xthu nk jwb ape..sb dalam kepala ak nie nk jd cikgu tp entahla kesampaian ke tidak..huhu


Firman Allah:
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu dadamu.Dan Kami telah meringankan daripadamu bebanmu.Yang memberati tanggunganmu.Dan Kami telah meninggikan bagimu sebutan namamu.Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon.
                                                                                                        (Surah al-insyirah 1-8)



video

Jgn kita mnjadi ibu gajah yg sudah terkunci dgn fikiran bkan lg dgan rantai besi.......

moga semua yg kita cita2 akn menjadi kenyataan..Ya ALLAH permudahkanlah perjalanan untuk hidup kami dan juga rahmatilah perjuangan kami..moga ia menjadi saham kami diakhirat kelak kerana sesungguhnya disana nanti kita ingin bertemu dengan Rasullullah dan para sahabat..InsyaALLAH...

Sunday, May 22, 2011

Perjuangan

Assalamualaikum wbt n hi everyone...

Sudah lama ak tidak menukilankan coretan di dlm blogku,byk perkara yg menari2 ditubir mata namun agk sukar untk ak meluahkan dengan kata2...Disaat momentum untuk menggapai redha-NYA semakin tidak bermaya pasti ada saja peristiwa yg mengingatkan ak tentang tempat kembalinya ak sesudah malaikat maut mencabut nyawa..Terkadang air mata tumpah ke pipi tanpa dipinta kerana menyedarkan ak tntng tipu daya dalam sebuah kehidupan yang sedang ak lalui...cantik,berpangkat dan kaya adalah rebutan manusia masa kini,namun tanpa taqwa kita bukan sesiapa pn dimata ALLAH bahkn tidak dipandang pun dgan kemuliaan walau secebis....
Bila masalah datang cpat aje kita salahkan takdir..Ak sendiri pun kekadang cpat aje "knapa ak yg kena,bkan orng lain?'
"padahal ak da bt yg terbaik tp knapa jd mcm nie"
"ah lantak r  diaorang,bt ape ak peduli"
  Firman Allah swt:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." [Al-Imran, 3:139] 

Dialog itu seringkali mnjadi monolog kita sewaktu berdepan dengan kesukaran,seolah-olah tidak redha dgn qada dan qadar..Ak juga tidak terkecuali,kadang terasa malu dengan Penciptaku kerana ak mudah mengalah dan susah untuk bermuhasabah diri..dan yg paling penting egois dan keras kepala..Sebenar ak sungguh malu kerana kalau nk dibandingkan dgn orang lain,ujian yg ak hadapi xlah besar mane pun,tp eksyen sedih jer lebih...
Firman Allah swt:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." [Al-Ankabut, 29:2-3]

Satu hari yang indah ak terbaca artikel kat saifulislam.com...citernya pasal bdak yg pegi trainning  n keberkesanan program yg dianjurkal saifulislam training..Namun bkan cerita itu yg mncuit hatiku tapi kisah seorang pelajar (mas afzal masarudin)ustaz hasrizal yang telah meninggal dunia akibat kanser..dlu ak pernah terbca kt wall kak ajah tp bt xthu jer..tp ttba ak tertarik dgn cerita itu lantas ak google blog arwah tuk mengetahui lebih lanjut tntang sakit yang dialami beliau sehinnga nafas terakhirnya..Ble ak bca coretannya,air mata tidak dapat dibendung lagi  air mata lantas tumpah ke pipi..ak tertarik dgan quote beliau "ALLAH has certainly unique way to show His Love.I hope i woll not lose my chance" n "You'll never know how strong you are until being strong is the only choice you have left"...ak tergamam melihat video ini..Betapa cekalnya hati beliau
video

 "cancer is a words not a sentences"
Betapa sabarnya beliau menghadapi ujian ALLAH..Kalau nak dikira ujian baginya agk besar dan hanya dengan hati yang tabah shja mampu mendepani ujian ini..Perginya beliau sebgai seorang pejuang yang besar,moga2 roh beliau ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman dan bertaqwa..Sahamnya ALLAH bg kanser,saham bagi kita untuk akhirat apakah akn dikurniakan oleh ALLAH??moga2 kita juga diberi barakah oleh Yang Maha Esa..

Firman Allah swt:
"Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh." [al-Nisaa' 4:78]

Sesungguhnya kematian akn menghampiri kita bila tiba tanpa mengira sipa kita diatas muka buminya..Usah kita mendabik dada atas kekayaan n kejayaan  yg kita ada kerana ia hnya amanah yg dipinjamkn oleh ALLAH bt kita..

firman Allah swt:
"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." [Al-Baqarah, 2:153]

Moga kita senantiasa dibawah payung naungan rahmat Illahi....Hiasi diri dengan sabar(diriku jg sdg  fighting tuk memiliki sifat sabar itu..^_^)


mungkin akan bersambung

Wednesday, April 27, 2011

Kiasu mood

poyo jer tjuk post ak kali nie...ngeee...sesungguhnya mmg kami bdak2 uitm dlm kiasu mood skarang..jp lagi ak akn mduduki exam mgt..pastu ade 1 paper lg n end of tis sem,leh maen yeay....sekarang nie blik ku sdah kosong tnggl ak keseorangan jer...terbuangnya rsa whai pngurusan jadual  uitm..hukhuk....semalam rumet ku yg terakhir pulang dan smpat berpesan sblum blik "adaa duk molek2 ya,jgn nakal2 n kami blik dlu'...uwaaa tidak,ak jg mau pulang....

pss:mau bersiap nk g exam suda...hopefully ak bleh jwab ngan jaya nya...Amin...hehe

Saturday, April 9, 2011

moga dikabulkan

ak berdoa agr ape yg ku nantikan akn kuperolehi..Ya ALLAH sesungguhnya KAU tmpat sebaik2 pergantungan..Moga doaku dikabulkan..ku sungguh berharap...Andai itu yang terbaik buatku,permudahkanlah jalanku menujunya.....

Tuesday, April 5, 2011

Nasihat seorang sahabat



sebaik2 sahabat ialah org yg kta percayai,kta merasa damai dgannya,kita dpat mengadu kesusahan kita kpdanya,dia dpt mnceritakan kpd kita masalah  dan dia tdak membocorkan rahsia kta
Sudah lama kami tidak berSMS meskipun tinggal di ruang lingkup yg sama...UITM dhatiku..hoho..Kata2 semangat hadir tatkala diri dilanda kebuntuan..Nasihatnya masih segar seperti zaman sek.men..Sungguh ak mengharap ukhwah yg terbina antara kita mnjadi benteng untk menempuhi kesusahan bersama...Meskipun waktu kita bersama terhad,namun ukirlah kata persahabatan dihati masing2 dan paterilah ia sekemas2nya



video

Thursday, March 24, 2011

Fikiran ak yg bercelaru

post nie ku tulis dikala kpala tgh pusing,jiwa kosong hlang bsma smngat ku bina slma ini...Ak duduk termenung memikir masa lalu yg pnuh dgan knangan yg bertaburan kemanisan...

Hari pertama selepas mggu orientasi
"awk nma ape ek?cos ape?"....ak bersuara memecahkn kesunyian antara kami berdua meskipun suasana sekeliling hiruk-pikuk
"farah..analisis pelaburan..awk?"..dia melontarkn soaln terhadapku..pertama kali melihat muka ak tertarik untuk bersahabat dgannya...senyuman yg manis menghiasi bibir mungil serta becok dlm bkata2..
"nk no tel awk bleh x?t snang kalau nk g klas msg2,pastu kita g skali"...pintaku yg msih bcakap mggunakan dialek KL...huhu
"bleh2...013-711_,_,_,_..awk?(lalu ku berikn no hp ku),org mane?"soalnya kpdku memecahkn ruang2 kosong dlm fkiranku..
"kelate..jwbku........"la sma2,buke main kecek luar"...sambungnya beserta gelak ketawa yg melucukan bgku tuk trut serta ketawa...hehe
Itulah dialog yg msih sgar dlm ingatnku hngga kini..ble aku bergaduh dgannya,tringatkn dialog ini ak tersenyum sendirian...Part1 dunia kami dlm klas hnya berdua,smpai ada classmate yg kta ak sombong..huhuhu
Tapi kini kenakalan kami dan kemesraan kami hilang dirosak anasir2 luar (perhh ayt,btul ke x nie??hehe)
kami tatkala kegembiraan menyelimuti kehidupan



Kenangan lagi
Ketika ak ingin melintasi jalan tuk menuju ke bilik kuliah di suatu hr
"Dada tnggu la farah"...suara itu menjerit memanggilku(kadar sederhana la)
Lantas ak berpaling ke arah blakang "cpat la ckit,lmbtnya farah nie" ku marahi dia,smbil berjalan ak mencerna pnggillannya terhadapku sebentar td DADA,ble msa plak nma ku jd bgitu..huhuhu...berulang kali dia mmanggil ak dgn pnggilan bgitu,kdang2 geram..namaku yg indah mnjdi bgitu...wakaka..\
Suatu hr ak knakn dia blik "wei yaya melintas la cpt"...nah ambik ko ak pun ade glaran tuk kamu
Dengan terkedek dia mghayunkn kaki selaju mgkin hngga jarak mnghampiriku lalu dia btnya "aik bkpo yaya pnggil?"..dia btnya kehairanan...Lantas ak tersenyum smbil mnjawab "kalu adaa jd dada,ya jd yaya...br adil"...(ya tue pnggilan dirinya di rumah)...ku sangka dia marah ak mmbri jwapan bgitu namun sebaliknya...SENYUM plak da sambil mengangguk2 lalu bkata "ha'a la kea dada n yaya,erm bgus2"...sejak dr itu kami membahasakn diri kami dada(aku) n yaya(farah)...sb ngan aminah n nina dia dpnggil adik oleh mereka......
Hidup kami riang dspnjang part 1 krana dunia kami hnya berdua...Indahnya..,yg  pnting klaka dia lmah bab mngira tp still lg bleh survive la.alasan yg dia guna kalo tk siap math...Kami sama2 kejut-mgejut dr tidur tuk ke kelas (msg)...
Kelas pertama kami ponteng tika part 1 account..msih ku ingat lg ak n dia bgun lwat dr tido,lwatnya 5mnit je tp time tue diri msih skema tkut nk g klas kalo lwat...huhu
tersenyum lagi
peace yaya
 

Indahnya kenangan dikala itu,kini hidup kami dibellenggu masalah yg bertimpa2..kami yg mnjadi mangsa..adakah ak yg bsalah atau siapa??...

Tuesday, March 1, 2011

Kak Ajah

wanita muslimah sejati


u r my idol
 Hamizah Hanapi...Nama seindah rupa secantik pekertinya..Alangkah indahnya hidupku andai berjalan lancar seperti kehidupannya..Moga kak ajah terus bahagia dan sukses ya...Mampukah ak setabahnya dalam melangkah memperbaharui tekad dan semangat...:)

Saturday, February 26, 2011

Ujian ALLAH s.w.t

11 Feb 2011,around 7.35malam ak terlibat dlm kmalangan kecil...Kmlangan tu tjdi antra ak n kwnku yg melanggar skumpulan lembu..ak cuma pembonceng..erm kecedaraan ak alami xlah teruk sgt tp agkla..gigiku patah,dahiku kna beberapa jahitan dan luka2 kecil dimuka dan badan...Time xcdent blaku ak xsdarkan diri shgga ak dibawa ke ER(emergency room)...Berdasarkan maklumat yg diceritakn kwanku,kami dibawa oleh org awam ke hospital..Dan dia jgk ckap yg ak berlumuran darah,habis bju n jeansnya dgan darahku,dan time nk hospital tu ak termuntah kat atas kete pak cik tu(maafkn sy ya pak cik)...Ni 1st ak kn warded n dmasukan air(btul ke ayt ak nie?huhu)...Maybe ak cedera dimuka mnyebabkn ak diklasifikasikan di zon merah kot...
    Malam tu jgk mak n akak ak datang,sian sgt kt diaorang tpksa mai ambik ak...tp esoknyaak da boley discharged n terus blik klantan...seminggu gk ak bercuti..Ntahla sukar ku luah perasaan saat ini,sedey namun ak bersyukur kerana ALLAH s.w.t masih lg memberi peluang tuk terus hidup dimuka bumi-NYA...Namun kalau ditanya pasal sangat ak masih lagi lemah dan tiada kekuatan tuk menghadapi hari2 yang akn datang dalam kehidupanku...Ak terlalu lelah tuk mengharungi kehidupan dan dugaan yang datang bertalu2 kerana ak tidak punya kekuatan lagi...Dari segi kesihatan ak merasakan tidak pulih sepenuhnya lagi,maybe 70% ak baik...masih mengharap 100% sihat...tp bile?ak tdak punya jawapannya,namun bila ada yg bertanya ku katakan dh sihat,mls nk bersoal jwb...Ak xpernah menyalahkan sesiapa kerana yg terlibat hanya perantara dalam melaksanakan perancangan Yang Maha Berkuasa..namun tatkala letih ak hnya mampu mnyalahkan diri sendiri,mungkin ia sbg kifarah dosa ku...ak sedar,sbg makhluknya ak sememangnya diciptakan untuk diuji,istirehatku masih belum tiba...terkadang ak bersoal jawab "adakah ak layak untuk mengeluh sedang ujian ak hadapi xseberat pejuang2 islam dizaman Rasullullah s.a.w...

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)
"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf ayat 87)

Banyak aktiviti yg ak xsertai,diberi pengecualian...Biar je la kalau diaorang kata ak ambil kesempatan ke apa..ak malas nk peduli...



Tuesday, February 22, 2011

ceritera kehidupan


Hari ini ak kmbali ke dungun meneruskan pembelajaran yg sudah seminggu terbengkalai kerana terpaksa bercuti setelah terlibat dengan kemalangan jalan raya... Sukar untuk kugambarkan perasaan saat ini..hari pertama kembali belajar sudah memulakannya dengan test finance....agak susah kerana ak hnya sempat mengukangkajinya selama 2jam...ak pasrah ape kputusan yg bakal dapat nanti...hohoho...
   Hari ini ramai classmate yg bertanya tentang keadaanku dan soalan yg pling jd favourite diaorang...adaa kna jahit kt mne?skit x?...hehe..yg paling kelakar ade kawan ak xleh tgok muka ak sb dia rs ngilu n gerun kut...asyik eiiii je...nk tergelak gk rsenya...nie diaorang da tgk ak pnya keadaan yg makin sembuhnya 70%...kalo diaorang tgk ak lpas xcdent tu,slap2 bley pngsan.....Dan gurauan classmateku yg agk terkesan dhatiku "hmm da trun ko pnyer hantaran shu 2k"...nampak lucu tp realitinya ak cb mncernakannya ngan kata2 smangat...hehe...perasaan awk kt sy xberubahkan??sy suka awk...hehe.(tbe ak terpikirkan dia meski jauh dmata namun dkat dhati)...hehe...bkan kesempurnaan yg ak harapkan dr dia tp keikhlasan hatinya....kerana ku tahu andai kesempurnaan yg ku cr,kbinasaan yg ak perolehi....

Friday, February 4, 2011

Dungun lagi

Bismillahirahmanirahim........

kami sekeluarga time raya
 Hari ini ak  akn blik ke dungun tuk meneruskan pelajaranku..huhu..sdih menyelubungi diri kerana terasa amat pantas masa berlalu ak pergi lagi tinggalkan mak..hoho...da la demam,nsibla badan...Semua status bdak2 nie kt fb menunjukkan mereka semua sdey to going back to dungun...sabar ya kalian suma,perjuangan harus diteruskan k...hehehe<ayt poyo jer>

p/s:mud tuk menulis blog tiada,mungkin sindrom tuk blik dungun menyelubungi diri...:(
     ~hoho~